Sähköpostien siirtäminen | POP vai IMAP

Kotisivutilaa ja palvelutarjoajaa vaihtaessa on tärkeää varmistaa, että sähköpostit säilyvät tallessa. Verkkotunnuksen siirto vaikuttaa verkkotunnuksen mukaisiin sähköpostiosoitteisiin. Jos asiakkaalla on esimerkiksi verkkotunnus www.yritys.fi, vaikuttaa sähköpostipalvelimen vaihto kaikkiin yritys.fi päätteisiin sähköpostiosoitteisiin. 

Yleistä POP-protokollasta

POP-protokolla tallentaa sähköpostit laitteeseen, jolla viestit on haettu ja poistaa ne palveluntarjoajan sähköpostipalvelimelta. Etuna POP-protokollassa on, että kaikki postit ovat luettavissa siltä päätelaitteelta, johon viestit ovat ladattuina, vaikka Internetyhteyttä ei olisi saatavilla. Huono puoli on, että mikäli laite hajoaa, häviävät kaikki sinne tallennetut postit samalla.

Toimenpide sähköpostien siirtämiseen kun käytössä POP

Koska POP-protokolla hakee postit palvelimelta, ovat ne tallella koneella. Jos molempien, vanhan sekä uuden tilin tyyppi on POP, riittää että tilin asetukset päivittää vastaamaan uutta palveluntarjoajaa. Yleensä tähän riittää saapuvan postin palvelimen, sekä käyttäjätunnuksen ja salasanan vaihtaminen. Voit myös luoda kokonaan uuden tilin ja tämän jälkeen siirtää vanhat postit uudelle tilille.

Yleistä IMAP-protokollasta

IMAP ei lataa viestejä koneelle, vaan lukee ne suoraan sähköpostipalvelimelta. Tällöin palvelun vaihtuessa ei vanhojen viestien lukeminen välttämättä ole enää mahdollista.

IMAP-tilin etuna on, että viestien lukeminen onnistuu lähes miltä tahansa päätelaitteelta, jossa on nettiyhteys (esim. Webmailin avulla). Myös jos tietokone hajoaa, ovat postit tallessa palveluntarjoajan palvelimilla. 

Huonona puolena on, että koska posteja ei ladata koneelle, voi sähköpostitila täyttyä ja posteja täytyy tällöin poistaa palvelimelta. Postien liitteet ja kuvat tai vanhemmat viestit eivät välttämättä ole käytettävissä, mikäli Internetyhteyttä ei ole saatavilla.

Toimenpide sähköpostien siirtämiseen kun käytössä IMAP

Jos tilin tyyppi on IMAP, täytyy postit tallentaa koneelle esim. siirtämällä postit paikalliseen kansioon, tai luomalla POP-tili, jolloin postit latautuvat koneelle. Kun palvelu on vaihtunut, voi vanhat postit siirtää uudelle tilille.

Jotkin palveluntarjoajat mahdollistavat viestien lukemisen palvelun siirtymisen jälkeenkin, jolloin voidaan postit suoraan siirtää IMAP tililtä toiselle tilille. Tämä menetelmä ei tosin ole suositeltavaa, ellei ole aivan varma että postiin pääsee käsiksi palveluntarjoajan vaihtuessa.

Webmail

Webmail toimii Internetselaimella ja viestit luetaan suoraan sähköpostipalvelimelta eivätkä tallennu koneelle.

Toimenpide sähköpostien siirtämiseen kun käytössä Webmail

Käytä erillistä sähköpostiohjelmaa postien lataamiseen koneelle. Esim. Mozilla firebird on ilmainen sähköpostiohjelma, jonka voi ladata täältä. Jotkin Webmail -palvelut kuitenkin mahdollistavat sähköpostien siirtämisen suoraan toiseen palveluun.

Huom! Useimmiten POP-tiliä ei voi muuttaa IMAP-tiliksi tai päinvastoin, vaan tilin tyypin vaihtuessa toiseen on luotava kokonaan uusi tili.

Ohjeet useimpien sähköpostiohjelmien tilien tyypin tarkistamiseen:

Outlook 2007:
•    Mene Työkalut (Tools)  > Tiliasetukset (Email Accounts)
•    Sähköposti (E-mail)-välilehdellä klikkaa käyttämääsi tilin nimeä.
•    Avautuvasta ikkunasta tarkista kohta Tilin Tyyppi (Account Type)

Outlook 2010:
•    Mene ylävalikosta kohtaan Tiedosto (File) > Tiliasetukset (Account Settings)
•    Sähköposti (E-mail)-välilehdellä klikkaa käyttämääsi tilin nimeä.
•    Avautuvasta ikkunasta tarkista kohta Tilin Tyyppi (Account Type)

Thunderbird 3.1 ja uudemmat:
•    Mene valikosta kohtaan Työkalut (Tools) > Tilien asetukset (Account Settings)
•    Klikkaa käyttämäsi tilin alta Palvelinasetukset (Server Settings)
•    Tarkista Palvelimen tyyppi (Server Type)

MacMail Mac OS X Lion
•    Klikkaa ylävalikosta Mail > Preferences
•    Valitse ylävalikosta kohta Accounts
•    Valitse vasemmasta valikosta käyttämäsi tili. Avautuvasta ikkunasta tarkista Account Type